Skolan

Ett inlägg om skolan kommer här.
 
Den största skillnaden mellan lektionerna i Sverige och här i Frankrike är att här består lektionerna till 99% av att läraren står framme vid tavlan och pratar och eleverna antecknar. Och de antecknar inte lite heller, plus att de skriver med skrivstil. Och jag som får kommentarer i Sverige att jag har fin handstil skäms nästan över hur fult jag skriver. Och det läraren skriver på tavlan är verkligen helt obegripligt att förstå. Ta en riktigt oläslig handstil hos en lärare i Sverige och gör den tio gånger fulare et voilà. Annars hade det kanske varit någorlunda möjligt för mig att följa med. Nu förstår jag rien.
 
Som sagt går jag littéraire, sista året. Detta är mitt schema, förstår du inte så blaimar jag dig inte.
 
En ledtråd. Det inringade, plus de utan ring, minus de överstrukna = mina lektioner.
 

Litteratur

Med Monsieur Maurille, en äldre man som verkar helt okej. Prat om teater och någon bok förekom här. Är inte säker men vi skulle nog köpa en specifik bok och analysera ett stycke. Eller nåt.
 
Filosofi
 
Madame Duboise. Sådär typisk fransk lärarinna som jag föreställde mig på förhand. Grått kort hår, glasögon med kraftiga bågar och väldigt strikt. Filosofi är det ämnet vi har mest och det är det ämnet jag förstår minst av. Eller ja, vi pratar om olika filosofer som till exempel Platon. Det dyker upp liknande namn som jag känner igen sen svenskan i ettan. Men denna undervisning ligger troligtvis på en helt annan nivå. 
 
Engelska
 
Madame Lorre gillar jag. Troligtvis för att hon är den första läraren som pratat engelska med mig. Alltså den första läraren jag förstår. Och helt ärligt, fransmän suger på engelska. Nivån liknar den vi hade i kanske sexan/sjuan. Iallafall sättet att undervisa. Jag har två olika engelskakurser men generaliserar lite här. Och vad spelar det egentligen för roll? Dessa kurser blir väldigt lätta.
 
Historia/Geogrofi
 
Monsieur Birault är tydligen inte så open minded enligt en kille i min klass. Men han låter mig vara för det mesta. Han har ställt några frågor till mig under dessa lektionslånga genomgångar som snälla klasskamrater har fått översätta lite diskret. Men då har det å andra sidan rört sig om jag till exempel tycker att Sverige ska gå med i Eurosamarbetet eller inte. Vår relation blev troligtvis inte så mycket bättre av att jag sa nej.
Jag skulle troligtvis tycka denna kurs var väldigt intressant om jag bara kunde tyda vad som stod skrivet på tavlan. Pratar just nu mycket om glabala samarbeten och sådant.
 
Art
 
Jag tror att jag kommer att få ha denna kurs. Man får tydligen göra vad man vill som att teckna, måla eller dylikt. Det är en valbar kurs och idag hade vi bara genomgång om något annat så vet inget säkert ännu.
 
Idrott har jag ännu inte haft så återkommer med den!
 
Och som sagt antecknar alla HELA TIDEN. Och vad gör jag? Jo, jag sitter och skriver helt onödiga saker på svenska. Förstår inte så kan inte hänga med. Men måste ju se ut som att jag gör något ju. Ändå ingen som fattar.
 

Skriver kanske två sidor med nonsens per lektion. Börjar ta slut på låttexter och jag kan utantill nu.
 

Och det är det! Och så fort vi har rast så samlas hela skolan utanför grindarna för den heliga rökpausen. Men det är fint.
 
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0